پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد؛
در حالی که سالانه بیش از یک میلیون مسافر از مسیر ماکو وارد ترکیه می‌شوند و بیشتر آن‌ها با هدف خرید کشور را ترک می‌کنند، اما تاکنون تدبیری برای تامین خواسته آن‌ها اندیشیده نشده در حالی که هر گردشگر نزدیک به ۶۰۰ دلار از کشور خارج می‌کند و حالا اقدام راهبردی ماکو برای جذب این گردشگران داخلی در حال تدوین است.
کد خبر: ۶۷۶۷۱

تیتر ۲۰ -  در سال های اخیر میزان مسافرت گردشگران ایرانی به ترکیه و حتی سایر کشورهای شمالی ایران افزایش یافته است و این موضوع ناشی از ضعف زیرساخت های گردشگری و عدم تمایل مسئولان برای انجام اقدامات موثری برای تسهیل مسافران گردشگران بوده است، اما در حال حاضر مدیران منطقه آزاد ماکو تصمیم گرفته اند با یک برنامه جامع و بلندمدت ضمن اینکه تعداد اقامت مسافران عبوری در ماکو را افزایش دهند کمک کنند ماکو به عنوان مقصدی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود، چراکه این منطقه ۱۷۰ اثر و محوطه تاريخي ثبت شده جهانی و ملی دارد و از تنوع بي نظير طبيعي برخوردار است به همین دلیل به تنهايي از تمام مناطق آزاد ايران ظرفيت بيشتري براي بهره مندي از صنعت گردشگري دارد و با نگاه تخصصي و زمينه سازي لازم ، يكي از بهترين مقاصد گردشگري ايران خواهد بود.


با توجه به اینکه سالانه یک میلیون ایرانی از مسیر ماکو به ترکیه می روند به همین دلیل ظرفیت جذب بخشی از همین گردشگران در ماکو وجود دارد. به عبارت دیگر مقصد گردشگران به سمت ترکیه می تواند دو مقصدی شوند و چند روز از اقامت خود را قبل از ترک کشور به ترکیه را در ماکو بگذرانند اما این مسأله نیازمند زیرساخت‌هایی هتلی و گردشگری است.


سرمایه گذاری برای جذب گردشگر
 در همین رابطه حسین گروسی مدیر عامل منطقه آزاد ماکودر گفت و گویی با اشاره به اینکه ایجاد گردشگری ترکیبی در این منطقه هدف‌گذاری شده تاکید کرده است که با استقرار آژانس ها و برگزاری تورهای خارجی و داخلی به توسعه گردشگری به ماکو و از آنجا به کشورهای آذربایجان و ترکیه کمک می کند و برای تحقق آن حدود ۲۰۰۰ میلیارد سرمایه‌گذاری در این منطقه انجام  خواهد گرفت.


برای اینکه بتوان گردشگران را جذب کرد ابتدا باید دلیل افزایش مسافرت ایرانی به ترکیه و سایر کشورهای همسایه را مورد بررسی قرار داد. باید توجه داشت که در سال های اخیر کشور مورد تحریم قرار گرفته و بسیاری از کالاهای خارجی دیگر وارد کشور نمی شوند از این رو برخی برای خرید به این کشور سفر می کنند تا در کنار گردشگری خرید هم داشته باشند.


 هرچند در شرایط کنونی بازارچه بزرگ مرزی منطقه آزاد ماکو در شمال غربی ماکو در زمینی به مساحت 35 هکتار با حدود 500 مغازه با برندهای معتبر در زمینه پوشاک، مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی فعال است، اما این بازارچه نمی تواند همه اقشار گردشگری را جذب کند و نیاز به ایجاد مراکز لوکس نیز وجود دارد.


ایجاد جذابیت برای حضور برندهای خارجی
از این رو با توجه به اینکه مناطق آزاد کشور محدودیت های سرزمین اصلی برای واردات کالا یا همکاری با برندهای خارجی را ندارد، از این رو امکان تامین همین قابلیت برای گردشگران ایرانی در مناطق آزاد وجود دارد اما باید مال ها و مراکز خرید بزرگی در این مناطق آزاد ایجاد شود تا علاوه بر اینکه برای حضور برندهای خارجی جذابیت ایجاد شود به گردشگران داخلی هم این اطمینان داده شود که همان کالاهایی که در ترکیه وجود دارد در این مراکز خرید هم عرضه می شود.


در حال حاضر برخی مناطق آزاد کشور برای اینکه بتوانند در جذب گردشگر موفق شوند تسهیلات ویژه ای را با همکاری برخی بانک ها به گردشگران ارائه می دهند یا سرمایه گذاری ویژه ای را برای تقویت جاذبه های داخلی از طریق ایجاد مکان های بوم گردی و ... انجام داده اند‌.


منطقه آزاد ماکو هم به دلیل اینکه در یک موقعیت جغرافیایی ویژه قرار دارد که به چشم اندازه‌ های کوهستانی و دریایی نزدیک است، به همین دلیل تفاهم‌نامه هابی با منطقه آزاد ارس و شهر ارومیه امضا کرده است تا با بهره گیری از ظرفیت های مشترک بتوانند گردشگران اعزامی به این منطقه را مدیریت کنند.


براساس آمارها رقابت صنعت گردشگری بدون برنامه ريزي هاي لازم و عدم  سرمایه گذاری راه به جایی نخواهد برد. مطابق با آمارهاي رسمي سازمان جهاني جهانگردي هر گردشگر خارجي روزانه حداقل ۶۳۷ دلار ارز در كشور مقصد هزينه مي كند. بر پايه اين آمارو هر گردشگر براي كشور ايران معادل ۴۰ بشكه نفت خام ارز آوري دارد و خروج همین میزان ارز از کشور توسط ایرانی ها هم تبعات زیادی برای اقتصاد دارد به همین دلیل برنامه ریزی منطقه آزاد ماکو برای جذب گردشگران بیشتر از اینکه یک اقدام منطقه ای باشد یک راهبردی ملی است.

ارسال نظرات
موضوعات روز